Wednesday, December 11, 2013

Bagaikan SEMUT dan GULA

Assalamualaikum
dush
(Rembat dari Google)

Bagaikan SEMUT dan GULA
Ini bukan lagu baru kumpulan ST2 band

ini tentang persahabatan dan keinginan

Bagaikan SEMUT dan GULA...apabila ku fikirkan kembali,sudah tentu ada hubung kait dengan persahabatan yang melibatkan di antara dua insan. Ayat asaL yang aku terima " Jika ada Gula,pasti ada semut" begituLah keinginan orang kepada kita,dan kenapa di dekat pada kita" Ayat ni aku pelajar ketika aku duduk berbuaL dengan boss BundeL yang aku selalu lepak sehinggaLah aku pun ikut Join menggemas ( Kira PartTime Job).Bos tu Banyak mengajar aku tentang sifat manusia sebenarnya,Lagi-lagi dia yang awaL Lihat dunia,makan,minum dan juga tengok WWF ( World Wrestling Federation) dan yang pasti our idoL is STONE COLD. Ok, ke topik asaL.

Apa yang dia sampaikan kepada aku sebenarnya,jangan terlalu memberikan kepercayaan kepada orang secara 100%. Lagi-lagi orang yang selalu cuba dekat kepada kita.sebab, kemungkinan besar orang itu mempunyai sesuatu keinginan daripada kita. ituLah yang dia maksudkan " Jika ada gula pasti ada semut" .Ketika itu,baruLah aku terfikir.Apa yang disampaikan juga pasti berkaitan dengan persahabatan.Memang betuL apa yang disampaikan olehnya.sebagai Bukti, kita sendiri nampak bahawa ada sebilangan kawan juga boleh tikam belakang.Dan itu adalah Nyata. 

Duduk terdiam sambiL berfikir, adakah aku di bahagian Gula ataupun Semut?? sebab aku sendiri mempunyai ramai kawan dengan mempunyai Hobi untuk menambah kawan.Tapi adakah keinginan aku lebih daripada ingin berkawan atauPun cuba mendapatkan sesuatu daripada kawan?? atauPun kawan-kawan mempunyai lebih daripada keinginan yang aku lakukan sekarang??? dush~ Walaumacam mana pun,DILARANG BERFIKIRAN NEGATVIE buat DIRI SENDIRI.Sebab di hati aku tidak luntur dan berpegang kepada kata hati yang menyatakan " Tuhan adiL,dia akan tetap tunjukkan jika seseorang itu baik ataupun Tidak" so jika percaya padaNya,maka percaya juga dengan segala perancanganNya.SABAR dan terus SABAR. 

Kebanyakkan kawan-kawan aku adalah orang-orang yang hebat dan yang pasti Baik.Mungkin ada sebilangan yang berperangai seperti bukan orang yang kita kenaL.Namun,kita tidaklah boleh hanya menerima kebaikan orang tetapi sukar menerima keburukkannya. Mungkin Itulah yang dimaksudkan dengan SEMUT. Aku selalu dengar ayat " JANGAN BERKAWAN WAKTU SENANG SAHAJA" "Kawan untuk bergembira sahaja" Mungkin itulah yang digelar semut. 

Jika berkawan dengan ikhlas tanpa mempunyai niat yang buruk..Dengan izin Allah, berkawan dengan orang yang jahat pun mungkin kita akan dapat mengubahnya menjadi orang yang baik .Sebab tiada orang di dunia ingin mempunyai seorang sahabat yang jahat. Ikhlas kan hati,Sayangi sahabat,sayangi diri dan Bersahabat hingga ke syurga.Amin

Jangan jadi semut
jangan jadi Gula
Berkawan sampai semput
Asalkan kita bahagia

Huyearh


8 comments:

  1. apa2 yg kita buat kerana Allah, takkan sia2..in sha allah :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Yup... ikhlas dari hati.. insyallah berkawan sampai mati.. hehehe

      Delete
  3. bile ckp psl kawan ni. hurm. cx pernah melakukan sesuatu yg tk patut dilakukan dulu pd kwn cx. based on experience, cx terus ubah persepsi cx terhadap kwn2. cx mula tekad ntk berkawan dgn siapa shja dan tdk memilih. tidak berkawan berdasarkan cerita atas cerita. pd cx, tk knl maka tk cinta. dan cx tekankan ntk kwn2 cx, biar mereka sentiasa happy dan cx nak cx sntiasa ad time diorang susah :) Alhamdulillah. cx happy bila mreka happy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya cx.kekadang melihat kegembiraan kawan juga dapat menggembirakan kita kan.. hehehe.. aku jadikan komen ko sebagai motivasi.. hehe.. thanks.. :)

      Delete