Sunday, December 8, 2013

KeciL Hati

Assalamualaikum

KeciL Hati
( SpiderMan pun keciL hati ) 

KeciL hati adalah sesuatu perbuatan yang wujud melalui Batin.KeciL hati , setiap manusia tidak lari daripada melaluinya.Sama ada kita mengeciLkan hati orang atau pun kita yang keciL hati. keciL hati A.k.a tersinggung,sebenarnya juga boleh mendatangkan dosa.Seperti mana orang-orang tua selalu ceritakan. KeciL hati bukan berpunca kepada satu,tetapi pelbagai.

KeciL hati akibat tidak dapat sesuatu yang di idamkan

KeciL hati akibat tidak dapat sesuatu yang di idamkan ni di kategori kan kepada anak-anak yang manja,sebab cuma anak manja ja tu yang bersikap " dia akan dapat apa yang dia mahu" ,tapi kalau umur-umur yang sudah 20 ke atas tu, usahlah berkeciL hati lagi kalau tidak dapat sesuatu yang kita inginkan.sebab mungkin itu bukan rezeki atau pun mungkin kita masih belum boleh miliki.sebagai contoh " KAPAL TERBANG" muda-muda lagi mintak kapaL terbang, kalau bapak kerja penasihat sultan mungkin boleh pakai la sikit.

KeciL hati sebab melihat rezeki orang lain lebih banyak berbanding diri sendiri.

Perkara ni melibatkan rezeki yang di berikan oleh allah, sebagai hambanya, haruslah bersyukur dan juga tetap berusaha untuk mencari rezeki dan yang patah semangat.Rezeki orang adalah di sebabkan atas usahaNya tidak kira rezeki halal mahupun yang tidak halal.SoaL dosa dan pahala, siapaLah kita untuk tentukan.so Keep Strong.

KeciL hati sebab Orang lain memiliki keistimewaan daripada paras rupa.

Kebanyakkan nya di soaL persahabatan.sebab dalam persahabatan ,tanpa di sedari kita melakukan persaingan terhadap kawan sendiri,tapi dengan cara yang baik.sebagai contohnya. Kawan A mempunyai ramai kenalan berbanding kawan B. di antara si A dan si B, si A lebih comeL berbanding si B. so si B pun mestIlah berkeciL hati atas sebab diriNya tidak setanding A. Jangan Lupa, setiap manusia di ciptakan mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Mungkin muka tidak comeL, tapi siapa sangka muka yang tidak comeL tu boleh jadi Peguam ka, piloT ka,penasihat sultan ka.. hahahahaha.. MungKinLahhh.. 

Kecil hati disebabkan daripada Ejekan kawan

Ni paling popular,sebab aku salah satu yang paling kuat mengejek kawan,tapi syukur alhamdulillah.kawan pun kaki ejek juga.sebab ejekan kami adalah guraun yang merapatkan silahturahim.hahaha.. Kembali ke topik asaL. kaciL hati disebakan ejekan ni juga mampu mengundang padah.Kerana ada sebilangan orang menggunakan ejekan ini sebagai Kritikan,penghinaan,dan gurauan.Namun jika disalah ertikan dan juga ejekan yang terbatas.Akan menyebabkan orang yang di ejek keciL hati dan juga akan menyebabkan persahabatan makin runtuh. SelaluNya orang-orang yang kaki mengejek ni tidak juga semestinya Jahat.Tapi terserah kepada tuan yang di ejek tu Lah...

Jika berkeciL hati,segeralah berfikiran positive dan juga bersabar.Sebab mungkin disebabkan keciL hati, kita akan mula membenci sesuatu perkara dan yang lebih buruk lagi mungkin kepada orang yang terdekat.Pada masa yang sama mungkin muncul sifat " Dendam? tidak puas hati? Benci? dan juga permusuhan akan berlaku.Maka Dosa pun akan berjalan seperti sungai yang mengalir tanpa kita sedari. Orang yang mengecilkan hati dapat dosa kita pun dapat dosa.Maka lebih baik kita hindari daripada wujudnya sifat keciL hati. 

Sekadar Perkongsian bersama dan juga pengajaran buat diri sendiri

4 comments:

  1. ada sesetengah orang memang dilahirkan sensetif & cepat kecik hari, jadi kena hati2 kalau nak bergurau dengan orang macam ni..takut2 nanti gurauan tu dianggap ejekean.paling parah kalau dia berdendam.kang tak pasal2 kita yg merana nanti. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa.. betuL tu.. Mungkin org2 mcm tu susah untuk di bawa bgurau kan.. hehehe

      Delete
  2. Tak boleh selalu kecil hati kena selalu senyum senyum :) Dah follow dan like sini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaaaaaa... senyum itu haruss.. hahakx.. terima kasih.. :)

      Delete