Tuesday, January 7, 2014

Meneka Emosi di hari esok

Assalamualaikum
dush
Meneka EMOSI di hari esok
*Biarlah Gambar sendiri jadi ModeL kali ni *

Ingat cuma soalan kuiz ja boleh teka-teka ka?? keadaan , atau pun situasi di hari esok pun kita boleh teka.Tapi kita cuma manusia biasa yang hanya meneka.Melainkan kalau kita sudah siap buat perancangan apa yang hendak di buat di esok hari.Sebagai contoh, Esok bangun pagi,mandi,makan,kerja,lepas tu santai. Tapi walaubagaimana pun kita juga tidak tahu keadaan emosi kita ketika itu.Mungkin marah,sedih,kecewa,hampa,gembira ataupun bahagia.

Sudah 2 hari aku meneka keadaan emosi diri aku,Namun hasiLnya tetap sama.Aku masih Lagi belum mendapat jalan untuk memaafkan orang yang berbuat salah kepadaKu,padahaL aku tahu sifat berkecil hati dan juga sikap tidak memaafkan itu juga adalah salah satu dosa.Tapi dengan izin allah masih di usahakan jalan penyelesaian dan semoga cepat mendapat keyakinan untuk membuka hati memaafkan.Sebab ketenangan diri tidak akan ada walaupun sekeciL butiran pasir kalau sentiasa bersikap begitu,walaupun riak wajah nampak tenang,tapi hati bagai pokok di tiup angin.Walaupun kemarahan aku sudah sejuk perlahan lahan,Namun fikiran aku masih kuat untuk membangkitkan isu yang aku masih tidak setuju.

SelaluNya , jika ada orang mendapat emosi terhadap sesuatu perkara.Bukan senang sebenarnya untuk cuba menutup emosi tersebut,Manusia tidak lepas dari buat kesilapan,Begitu juga dengan orang yang mendapat emosi terhadap sesuatu perkara.Kekadang orang menangis,tapi dalam hati dia ketawa.Begitu juga sebalikNya.Tapi siapaLah kita untuk mengetahui isi hati seorang manusia. 

Sekiranya kita bergembira di hari ini,jangan kita lupa bahawa kita juga akan bersedih di hari esok.MakaNya jangan terlalu bergembira dengan apa yang kita rasakan di hari ini.Begitu juga jika kita bersedihan ,jangan di ingat esok hari atau pun di hari seterusnya kita akan BERSEDIH.Perancangan Tuhan adalah yang paling terbaik di dunia mahupun akhirat,Jangan Lupa jikalau kita menangis di hari ini,Mungkin esok ada peluang untuk ketawa.Jika ketawa di hari ini mungkin ada peluang untuk menangis di esok hari.

Semuanya mungkin akan terjawab di hari esok yang masih misteri bagi semua manusia.TetapLah bersabar dengan apa yang dilalui,Jangan menjadi seorang manusia yang hanya mementingkan diri sendiri tanpa menyedari akan menyusahkan diri sendiri dan juga orang lain.

#Nasihat Buat diri sendiri Juga# 
#Perkongsian # 

8 comments:

  1. harap esok membawa bahagia.. hehe

    ReplyDelete
  2. cam mana nak teka emosi tuk esok hari ekk?? sbb tu misteri, kalau kta tahu emosi diesok hari, kompem tak suprize..hahaha :D.. Belajarlah memaafkan walaupun susah..okey, tanamkan azam baru ..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko teka laaa... kalau tepat dapat Cumi2~~ hahaha...hurmm.. yaaaa.. aku sudah memaafkan pun, sambiL minta maaf gak.. hehehe

      Delete
    2. anudk bah..sumi2 sajjak..kasiknaaa :P

      Delete
    3. Elehh. cumi2 tu sedap apa.. ku beLikan ko 1 plastik... itu pun dpt free 10 lagi.. naaa.. kenyang wooo.. ahahaha

      Delete
  3. biar Allah yang tentukan segalanya ya

    ReplyDelete