Sunday, January 13, 2013

Pengajaran buat hari ini

Yuhu
aucak
auchak
auchak

Jeng jeng jeng
Today jam 2 lebih aku pergi ke bandar atas urusan yang tidak Boleh di elakkan
( ADA ORANG SURUH )
hahahaha

1st 
ngam2 sampai bandar jak, kena hujan aku.. aduduii.. sudah la kita ni demam kesian, kena Hujan lagi.. apa boleh buat.. ku redah jak hujan yang menitik d kepala.. 
sekarang, macam berat2 pulak kepala ku...

2nd 
ahhhhhhh ini yang mau di cerita ni
hahahahaha
tadi time aku berjalan, aku lalu di kampung air,, 
aku nampak la makcik & anak nya stay Pagan mintak sedekah, so makcik tu duduk sambiL mintak duit dengan 1 orang pakcik yg aku tgk macam Kaya la jugaaaa,, 
aku terderdengar makcik tu cakap 
" Mintak sedekah tuan, anak saya lapar.. tiada makan dari semalam"
tapi pakcik tu tidak hiraukan lalu memandang sombong,, should ka dia buat begitu ? sedangkan makcik tu manusia juga
aku mau bagi duit pun d poket just 4 ringgit jak, tidak dapat membantu pun kalau aku bagi, sbb aku ke bandar bukan untuk bersuka ria, so aku berdiri jak la merokok...
then bila ku On the way mau Pulang sudah.. aku terjumpa RM 20 RINGGIT.
waaaaaa Punya main senang hati aku, boleh beli rokok dengan reload digi n celcom aku tu...
TAPI....
Bila aku fikir-fikir balik, lebih baik aku sedekah kan duit tu dengan makcik kan.. hehehehe.. sebab duit 20 rinngit tu pun aku jumpa, bukan aku punya.. so aku pegi kampung air di tempat makcik tu stay, then aku beli dua nasi campur dengan air 1 Botol besar, hehehe
depan mata aku sendiri aku nampak dorang makan, then memang betul makcik tu dengan anak nya macam x makan dari semalam, dalam hati aku 
rasa kesian pulak.. 
padahal 
selalunya kalau kawan aku bagi sedekah dengan orang, aku cakap 
" kenapa mau bantu dorang sedang kan diri kita sendiri pun yg susah tiada org bantu"
sekarang baru aKU rasa macam mana kawan aku yang suka bagi sedekah tu rasa.. hehehe

kalau di tengok dari sudut POSITIVE, maybe aku kesian dengan tu makcik, 
tapi kalo dari sudut NEGATIVE, maybe aku Bodoh sebab bantu orang sedangkan aku sendiri perlukan duit tu...
TAPI aku rasa LEBIH BAIK aku sedekahkan tu duit buat beli nasi campur untuk tu makcik, sebab dia lebih memerlukan berbanding aku.. 
hahahhaa
maybe tu memang REZEKI makcik, aku tidak Boleh persoalkan, lagi-lagi aku mmg ada niat mau bantu dia dari sejak aku belum jumpa tu duit lagi..
hehehehe
apa pun HATI ku senang PuLAK dengan perbuatan aku ni HARI..
walaupun dalam fikiran ku bertimbun masalah, lagi-lagi kurang sihat
Tapi aku betuL-betul rasa Gembira..
hehehehehe
lagi2 dapat melihat senyuman Orang yang susah ( makcik ) 
walaupun yg aku sedekahkan cuma sedikit, tapi macam besar sangat tu makcik rasa,, sebab senyum betul dia tgk aku.. hehehehe...
apa pun.. 
aku dapat pengajaran yang DUIT bukan segalanya.. duit tidak boleh beli kebahagian, duit juga tidak boleh bagi kegembiraan yang sangat Ikhlas.. hehehehe


No comments:

Post a Comment