Monday, October 28, 2013

Fitnah

Assalamualaikum

Fitnah



Mengikut pengetahuan aku, fitnah ni adalah satu perbuatan yang menjatuhkan orang lain dengan dakwaan yang tidak betuL, selalu aku dengar orang cakap " Lebih baik membunuh daripasa memfitnah" ada juga yang cakap " Dosa memfitnah lebih besar daripada membunuh " .

Tadi aku baru habis baca di Wikipedia pasaL fitnah, baru aku tahu yang fitnah ni ada banyak cabangNya juga ya.. selama ni aku fikir fitnah ni cuma daripada Individu.. ternayata aku masih Kurang Info pasaL tu.. 

Sumber daripada Wikipedia

Fitnah antara individu

Menjatuhkan maruah individu, menyebabkan pertelagahan, rompakan, samun, berbunuhan antara sesuatu individu yang bertelagah.

Fitnah antara keluarga

Menyebabkan keluarga sukar untuk saling memahami antara satu sama lain, hubungan antara keluarga sentiasa dipengaruhi rasa tidak tenteram, dendam, tidak mesra, sering bertelagah, pergaduhan, kekasaran, pukul-memukul, bercerai antara suami isteri, kehilangan anak dan lain-lain.

Fitnah antara masyarakat

Masyarakat menjadi tidak muafakat, enggan bekerjasama dalam aktiviti kejiranan, sukarelawan, perbalahan antara komuniti, saling memburukkan antara pelbagai pihak, kemajuan masyarakat menjadi lembab, wujudnya jurang sosial yang luas, pergaduhan, kecurian, rompakan, pembakaran kawasan penduduk, persekitaran yang tidak tenteram, porak peranda dan lain-lain.

Fitnah antara politik/negara

Suasana hubungan antara parti politik tidak reda, sering berlakunya api kemarahan antara bangsa, agama dan masyarakat. Jurang kemiskinan kian menjadi-menjadi, isu tuduh-menuduh terus berleluasa, media arus perdana sering berat sebelah, kekacauan, kebangkitan suara rakyat yang meminta keadilan secara terang-terangan menjadi, pergaduhan antara pemerintah dan rakyat, ekonomi negara statik/merudum atau tak menentu serta tahap inflasi meningkat, peperangan, kemusnahan harta benda dan lain-lain lagi.
Dalil[sunting | sunting sumber]

Dalam agama Islam mahupun agama dan kepercayaan yang lain, fitnah dianggap perbuatan yang berdosa yang boleh membawa kepada kemungkaran dan kerosakan yang nyata apabila dibiarkan tanpa dilindungi dan dikawal dari terus terjadi.
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat;217 yang bermkasud:

“Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah: “Berperang dalam bulan itu adalah dosa besar; tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi masuk) Masjidil Haram dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar (dosanya) di sisi Allah. Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh…”

Firman-Nya lagi yang bermaksud:
“Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim” (Al Baqarah: 193)
Kata fitnah dalam ayat ini menurut para Ulama tafsir adalah bermaksud ‘kekafiran’ atau ‘kemusyrikan’. Iaitu bahawa mereka itu menyebarkan kekafiran.

Lepas ni, aku berjanji yang aku tidak akan Fitnah Kucing kesayangan mama aku lagi kalau ada Nugget atau pun ayam yang Hilang di atas meja.. huhuu.. rasa menyesaL aku.. huhuh.. maafkan aku Ketot...

7 comments:

  1. alah siannya si Ketot..apasl la ko jahat sngt Teto..smpai hati fintah si ketot :P
    pernah baca satu kisah pasal fitnah ne.. ibrahnya, ibarat org yg difitnah tu sudah mati sebelum dia betul2 mati. yelah, kadang2 fitnah ne musnahkan kehidupan org lain. media sosial paling bnyak pengeluar fitnah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab si Ketot nakaL jugak, tu la dia ja jadi mangsa fitnah aku... hahaha... hurmmm.. yaa.. betuL tu, media sosiaL paling banyak fitnah... kesian mangsa2 fitnah tu, 1 dunia taw.. lagi2 Fb.. hohoh

      Delete
  2. bhahahha. statement last tu bh. buat ak gelak gila2. adoiii! ahahahahhaha tpi. serious. fitnah sgt berbahya. watch out.

    ReplyDelete
    Replies
    1. YuP..... mmg bahaya... dan yg utama, aku pun kena selalu ALERT org putih Bilang,, takut2 ah jadi tukang fitnah.. huhuhu... nauzubillah min zalik

      Delete
  3. bhahahha. statement last tu bh. buat ak gelak gila2. adoiii! ahahahahhaha tpi. serious. fitnah sgt berbahya. watch out.

    ReplyDelete
  4. kesian kucing tu kena fitnah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha... kucing tu tetap geng dgn aku walaupun di fitnah, sebab aku kan Boss diaaa.. hehehehe

      Delete