Friday, November 15, 2013

Teguran

Assalamualaikum

Termenungku sendiri, menanggung rindu tidak menentu.. Uisehhhhh.. tu lagu tu..lagu...

Selalunya kita akan cuba utuk menegur seseorang kalau perbuatanNya tidak kena di hati kita atau pun orang lain, Namun bukan semua orang yang boleh ditegur. begitu juga dengan diri kita sendiri. mungkin ada teguran yang boleh di terima ada juga yang tidak boleh di terima.PersoalanNya Salah siapa?? kenapa gajah tersebut di culik? apa hubung kait gajah dengan teguran?? ahhh mengarut... dush..

Kalau menegur biar ada caraNya... " Kalau nak menurut biar berakal, kalau mengikut biar Pintar" Ahhh tu Dialog Hang Tuah dalam Filem Putri Gunung Ledang.. hahahahaha...Kita tidak Boleh tutup MuluT orang, tapi percayaLah kita Boleh pecahkan mulut orang.. tapi siap sediaLah duit Ikat jamin kalau di tangkap.

Orang-orang yang selalu nampak kesilapan orang ni, kalau di fikirkan secara Positive, sebenarnya diaLah kawan yang baik. sebab?? dia selalu nampak keburukan kawan dia dan pada masa yang sama untuk memberitahu kepada kawannya yang mungkin sesuatu perbuatan itu tidak baik. itu secara positive laaa.. kalau negativeNya, mestiLah orang cakap " Budak ni kalau tengok keburukan orang cepat betuL, tapi buruk sendiri langsung tidak di peduLi" Ha ha Tak tahu... 

Kebanyakkan orang apabila cuba untuk menegur seseorang, dia akan tergus bercakap face to face dengan tuan punya badan ( Itulah orang yang hebat) , sebab . buat apa mau gunakan ayat dalam untuk menegur seseorang kalau sudah buat silap? buat apa untuk berpuisi,sajak,Gurindam,pantun dan juga berlagu... sebagai contoh.. 

Seorang kawan meludah tahap Kaiju di Medan selera ... semua orang tahun tempat begitu adalah tempat orang ramai makan, kalau tidak dapat hormati diri sendiri..sila hormat orang lain. So sebagai seorang kawan wajib menegur kawanNya yang melakukan perkara itu. mungkin menegur dengan cara ni?? " Hoik.. jangan buat macam tu, orang lain pun makan jugak, bukan kita jaaa"  terserah kepada tuan punya badan untuk terima atau tidak asalkan sudah di tegur..
 ( tapi kalau masih buat juga, mungkin TRAY makanan tu boleh digunakan untuk menegur buat kali kedua) 
hahahahah

Menegur tidak salah, tegurLah untuk membantu sikap seseorang .. bukan menegur untuk membunuh sikap seseorang ... Daaaaa




8 comments:

  1. Salam. Blogwalking sini :) Done follow ^^

    http://belogbudakmuslim.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. kalau nak bagi teguran, jangan sampai malukan kawan2. tegurla diam diam, jangan dekat public. kalau kawan malu, mestila dia lagi nak 'kesah pulak aku'. apa pun tak jadi. so, kita kenala tegur baik2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurmm yaaa.. aku setuju jugak tu.. tpi sbilangan kawan ni, tegur baik macam mana pun, dia ttp rasa dirinya betuL.. tu dipanggil ego..harap2 semua kawan2 kita bukanLah orang macam tu.. amiN~~ hehehe

      Delete
  3. Adat manusia kalau ditegur tak suka cara ganas. Nak tegur pun kena ada santunnya juga :)

    ReplyDelete