Tuesday, December 17, 2013

kenapa??

Assalamualaikum
kenapa??

Entri ni bertajuk,kenapa?? dan isiNya tentang Kenapa susah untuk minta maaf jika benar salah.Dush. Selalunya orang yang salah, susah untuk minta maaf bahkan menampakkan lagi egoNya untuk menutup kesilapan.Hal ini terjadi dalam perkara yang melibatkan RUMAH TANGGA,PERSAHABATAN,KELUARGA dan juga MASYARAKAT. Kalau aku fikir sebanyak 5 kali.Sebenarnya, bukan susah untuk minta maaf.Lagi-lagi kalau memang nampak bersalah.Sedangkan orang ingin bertanya pun pemula ayat nya " maafkan saya encik,boleh saya bertanya?" inikan lagi jika sudah berbuat salah. 

aku ada dengar ayat bertulis " sedangkan nabi memaafkan umatNya" . Memang betuL,apabila ego memakan diri, dan juga mempunyai sikap sentiasa ingin betuL.Memang susah untuk mengeluarkan ayat " maafkan saya" Tapi kena harus ingat yang kita ni Bukannya kekaL di dunia. Bukan kena tunggu HARI RAYA baru mau minta maaf siap menangis dan peluk-peluk.sudah macam Drama Korea pulak.

Dan juga kepada yang memaafkan.Bukan semua orang mampu memaafkan orang yang melakukan kesilapan.Mungkin disebabkan hati terlalu sakit sehinggakan susah untuk terima kata maaf seseorang.Namun jika seseorang sudah meminta maaf,adakah perLu lagi dia melakukan sesuatu di luar jangkaan untuk memaafkan dia?? Bukan senang untuk puaskan hati orang. 

Salah tidak salah. Meminta maaf kepada orang adalah perbuatan yang menyenangkan dan mungkin boleh di jadikan sebagai didikan untuk generasi di masa akan datang.

MINTA MAAF YA 

YAKSA

3 comments:

  1. Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
    (A-li'Imraan 3:134)

    ReplyDelete
  2. kita sbgai manusia mmg xlepas dari melakukan kesalahan dn kdng kala sng utk kita meminta maaf tapi bagai mana dgn si pemaaf ? katanya , 'ye , saia dah maafkan awk'. oichh mybe kata kata tue kita dgr dimulut dya tapi kat dlm atynya acm mne ea ? so... baersama laa kita belajar memaafkan org laen sblum kita meminta maaf..

    ReplyDelete