Saturday, April 4, 2020

Hati yang kuat tidak bermakna keras

Assalamualaikum

Hati yang kuat tidak bermakna keras


Apabila melihat seseorang itu sentiasa tersenyum dan gembira kita rasa mereka tidak mempunyai masalah atau sedang bimbang, padahal tuhan ja tahu apa yang sedang terkubu di hati mereka.

Bagi orang yang selalu mengalah pula, kita melihat mereka lemah.Padahal mereka lebih bijak untuk tidak merumitkan keadaan.

Orang-orang yang sentiasa kuat pula kita anggap orang itu sudah pernah melalui  keadaan yang sedang di alaminya, padahal mereka sedang redha dan yakin dengan perancangan tuhan dan anggap itu adalah ujian bagi mereka. 

Bagi orang yang sentiasa kita lihat RAJIN dan berusaha, kita anggap mereka orang yang memiliki tekad yang kuat. Padahal di dalam hati kalau boleh menyerah dan mencari jalan mudah, sudah lama mereka pilih jalan itu, namun disebabkan cita-cita dan nawaitu.Semua itu harus diteruskan.


Kita yang melihat lain, orang lain yang merasa lain. Tapi itulah hati . Nampak kuat hakikatnya lemah. Orang jahat tidak selamanya jahat, Orang baik tidak selamanya baik. Perkara ini akan berubah mengikut situasi yang dialami.

Otak kata YA hati cakap JANGAN

Senyum dan teruskan hidup

Masih banyak lagi ujian yang ada di hadapan

1 comment:

  1. Sebab tu pepatah berkata 'berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul'.
    Bersyukurlah dengan kehidupan yang kita miliki. Tanpa kita ketahui sebenenarnya ramai yang nak miliki kehidupan seperti kita sedangkan kita sibuk nak kehidupan seperti orang lain. Be strong beb.

    ReplyDelete