Sunday, May 28, 2023

Belajar memilih

 Assalamualaikum


Belajar memilih,hanya memilih satu hati.Orang-orang tua selalu berpesan.Orang yang tamak selalu rugi.Jadi janganlah tamak,takut-takut nanti jadi rugi.


Antara dua hati,salah satu mesti yang terbaik,tidak mungkin dua-dua menjadi yang terbaik.Oleh itu,pilih saja satu hati.Jangan pula di pilih dua-dua hanya untuk memuaskan hati sendiri.Kalau diri sendiri dijadikan pilihan antara satu atau dua,mesti kita pun rasa tidak puas hati kan.


Bab memilih hati ni semuanya di tangan kita.Sama ada kita berani mengambil risiko,atau pun tidak.Kalau berani,teruskan,kalau tidak kena buat pilihan.Tetapi tetap ke arah memilih satu hati.Sangat mengarut kalau boleh pilih dua-dua.Mustahil.


Kita belajar bersyukur dan betul-betul ikhlas kenal hati budi orang.Itu rasanya lebih bagus.Sebab untuk apa kita meninggalkan hati yang lama kalau kita masih susah untuk melepaskan semua hal-hal yang lalu?.Belajar untuk bersyukur.


Kalau betul mahu memilih,pilihlah betul-betul.Bersyukur dan sabar.Insha allah semuanya baik-baik.Apa guna mengambil risiko besar untuk hati sendiri kalau di akhir nanti masih susah untuk tinggalkan hal yang lama.Jadi rugi kan.Sebab tu orang tamak selalu rugi.


Jangan tamak



 "Semua post dibuat untuk diri sendiri atas tujuan motivasi diri sendiri,Tiada kaitan atau di tuju kan kepada sesiapa selai diri sendiri"

No comments:

Post a Comment