Tuesday, November 5, 2013

sesuatu perkara mengajar kita menjadi lebih dewasa

Assalamualaikum
dan salam Maal Hijrah 2013 M / 1435 H 

Sesuatu perkara mengajar kita menjadi lebih dewasa 

Setiap kejadian pasti ada hikmahnya, tidak kira perbuatan yang baik ataupun yang buruk. namun apa yang di lalui oelh setiap individu mungkin ada pengajaran nya.. dan pengajaran tersebut mungkin lebih mendewasan kita. sebagai CONTOH orang yang menyakitkan hati orang lain. Mungkin terlalu menyakitkan hati orang lain, akhirnya orang lain membalas dengan perbuatan yang sama?? MUNGKIN ... atau pun mungkin terlalu suka menilai orang daripada segi penampilan dan akhirnya di nilai juga oleh orang lain. 

Jika sudah sedar akan sesuatu perbuatan itu, maka kita pun berfikir KENAPA?? dan di situLah kita berfikir PATUT ka??  dan seterusnya wujud rasa dalam hati ( bersalah, sedih,gembira,bahagia,bersyukur dan sebagaiNya) . 

Bagi orang yang cepat rasa bersalah, sudah pasti tidak inginkan perkara yang berulang akan terjadi, dan bagi orang yang mungkin Lambat Loading, mungkin cara kesedaran yang di lalui dengan cara perbuatan dan terfikir. 

setiap semua perkara yang di lalui akan menimbuLkan kesedaran dan juga mewujudkan pemikiran yang matang.Yang pasti, kebanyakkan perkara yang mendewasankan seseorang adalah perbuatan dan pengalaman yang menyakitkan. sebab di situ Punca kesedaran dan juga pembakar semangat bagi seseorang.bukannya Menangis di sebalik bantaL. 

Apabila memotong bawang kekadang tangan boleh luka,tapi x bermakna di suruh berhenti memotong bawang.tapi dimaksudkan agar lebih lagi berhati hati ketika memotong bawang tersebut.

6 comments:

  1. dalam hidup kebelajar melalui dua cara. Buku dan pengalaman. Pengalaman orang lain dan pengalaman kita. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Bro.. hehehehe... betuL tu .. rugi kalo x belajar dari pengalaman.. hehehe

      Delete
  2. kene selalu tolong mak potong bawang kat dapur la Teto.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dush... kalo bawang merah aku GIVE UP.. penah potong bawang merah siap pakai helmet... pedas betulllll.. hohoh

      Delete
  3. err..baru nak suruh pakai helmet haha
    dah pakai rupenye

    bawang nak senang buang kulitnye, rendam dalam air dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..,BiasaLah..orang Bujang kalo buat keja dapur ni.... wooooo.. macam tuuuu.. baiklah.. tips yg bguna.. terima kasih.. :)

      Delete