Friday, October 24, 2014

Bersabar Mendatangkan Banyak Faedah

Assalamualaikum

Bersabar
Setiap orang faham apa itu SABAR dan mengamalkan sikap bersabar.Namun,ada segelintir yang tidak faham tentang kesabaran,malah ayat yang selalu di lontarkan " kesabaran ada hadNya" .Tetapi bukankah mereka lupa bahawa kesabaran itu juga ialah Iman?? Pahala Free .

Ramai orang hilang kesabaran disebabkan oleh emosi berlebihan, mengejar masa, dan juga hati yang sudah tidak mampu menahan rasa malu dan juga sebagainya.Tetapi, siapa tahu jika lebih kuatkan kesabaran,kita akan memperoleh kelebihan. 

Tuhan itu adiL,Cepat atau lambat kita tetap akan mendapat apa yang kita hajatkan dengan salah satu syarat kita banyak kan bersabar dan usaha.Mungkin sekarang kita masih tidak melihat faedah yang di perolehi daripada kesabaran,namun di hari yang akan datang kita sendiri akan melihatNya sambil bersyukur.

Sebagai Contoh, orang yang bersabar melihat perangai yang nakal anakNya sewaktu keciL. Tugas seorang IBU dan BAPA adalah besar.Kerana, menjaga seorang anak yang masih kecil bukanlah menjaga anak patung atau pun kereta.Melihat perangai anak yang nakal dan menjaga dari kecil hingga besar.Tetapi disebabkan mempunyai sifat sayang dan sabar,Maka mereka pun berjaya membesarkan seorang anak.Sebagai BalasanNya, anak yang di besarkan itu menjaga mereka semula sebagai mana mereka menjaga budak itu. ITU CONTOH... 

Semua umat manusia yang hidup mempunyai Tuhan harulah yakin dengan perancangan nya dan bersabar dengan kerahmatan nya.Dengan izin Allah Hidup akan Mudah..Amin.. 


2 comments:

  1. Insyaallah... hikmah sabar tu banyak..amy kena kuatkan lagi semangat & lebih bersabar

    ReplyDelete
  2. Sabar...|Sabarlah hati, setiap apa yang kita lalui pasti ada hikmah yang tersembunyi..

    ReplyDelete